Πέμπτη

Άρωμα από το Κιλκίς και τον Πόντο «σκόρπισε» ο Ποντιακός σύλλογος «Παναγία Σουμελά» στο νησί των ανέμων

Νίκος Σιάνας : «150 Χρόνια με τα φτερά της Νίκης»





Άρωμα από το Κιλκίς και τον Πόντο «σκόρπισε» με την παρουσία του ο Ποντιακός σύλλογος «Παναγία Σουμελά» του Παλατιανού στο νησί των ανέμων και των ευσεβών μυστών,συμμετέχοντας με το χορευτικό του σε προγραμματισμένη εκδήλωση του δήμου Σαμοθράκης (17-18- Αυγούστου) στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων, που φέτος ήταν αφιερωμένες στην «Άπτερο Νίκη» και στα 150 χρόνια από την ανέρευση αυτού του αριστουργήματος της αρχαίας Ελληνικής γλυπτικής.
Δεν ξέρω πόσο καιρό είχε να ακούσει ο επιβλητικός Σάος τέτοιες αρχέγονες μελωδίες, όπως αυτές που έπαιξε με την λύρα του ο έφηβος Κιλκισιώτης Γιάννης Μιχαηλίδης, να δει βήματα χορευτών σε αρχαίους ελληνικούς χορευτικούς ρυθμούς.   Ποιος ξέρει όμως, ίσως και να θυμήθηκε κάτι από τα παλιά, τα αρχαία, τότε που εκεί στα «πόδια» του φιλοξενούσε επί αιώνες τα μυστήρια των «Μεγάλων Θεών» τα γνωστά κατά την αρχαιότητα σ’ όλον τον ελληνικό κόσμο και όχι μόνο – «Καβείρια Μυστήρια», με φήμη παρόμοια με το Ιερό της Δήμητρας και της Περσεφόνης στην Ελευσίνα. Το ιερό ήταν σημαντικό θρησκευτικό κέντρο, σεβαστό και προστατευόμενο μέχρι τη Ρωμαϊκή εποχή, αλλά και μέχρι το τέλος του 4ου μ.Χ. αιώνα.
Από την κορυφή «φεγγάρι», του Σάος ίσως να έριξε και μια κλέφτικη ματιά προς το χορευτικό του Παλατιανού – που εντυπωσίασε ευχάριστα στους γηγενείς αλλά και τους τυχερούς επισκέπτες του νησιού, Έλληνες και ξένους – και ο Ποσειδώνας αν βέβαια ήταν εκεί.
Σ’ αυτήν την κορυφή φαντάζεται ο Όμηρος καθισμένο το Θεό της θάλασσας, να παρακολουθεί της φάσεις του Τρωϊκού πολέμου … «Και γαρ ο θαυμάζων ήστο πτόλεμον τε μάχη τε υψού επ’ ακροτάτης κορυφής Σάμου ηληέσσης θρηϊκίη…».




Είναι όμορφο και ξεχωριστό νησί.  Συνήθως όταν μιλάμε για ελληνικά νησιά στο μυαλό μας έρχονται εικόνες από αμμώδεις παραλίες και γαλανές θάλασσες. Η Σαμοθράκη όμως έχει και άλλα να προσθέσεις εκτός από τις παραπάνω παραδοσιακές αρετές, έχει ένα τεράστιο βουνό που απλώνεται στη μεγαλύτερη έκταση του νησιού, ένα βουνό που εντυπωσιάζει τον επισκέπτη από μακριά, πριν ακόμη αυτός πατήσει το πόδι του στο νησί.
Ένα βουνό που τον καλεί να ακολουθήσει ένα από τα πολλά μονοπάτια του μέχρι να φθάσει στην κορυφή του, την ψηλότερη στο Βόρειο Αιγαίο 1670 μ., άλλωστε τη Σαμοθράκη διασχίζει το Ευρωπαϊακό Ορειβατικό Μονοπάτι Ε6, ενώ το σύνολο σχεδόν του ορεινού όγκου αποτελεί περιοχή NATURA.
Και πώς να μην είναι, αφού η φύση ήταν απλόχερη με το νησί, υπεραιωνόβια πλατάνια και καστανιές συναγωνίζονται μεταξύ τους σε όγκο και ύψος στα παραποτάμια δάση, εκατοντάδες μικρά ρυάκια και ποταμάκια με γάργαρα νερά που έρχεται από το όρος Σάος, κυλούν ορμητικά προς τη θάλασσα. Η διαδρομή δίπλα στο ποτάμι Φονιάς, ανάμεσα στα πλατάνια και σκλήθρα και στις φτέρες είναι μοναδική, χείμαρροι με λυρικές εικόνες, κάτω από την σκιά των πλατανιών, ζεις στον ονειρικό κόσμο του και όσο περπατάς μέσα στο φαράγγι πλησιάζεις κοντά στους καταρράκτες κι’ ακούς όλο και περισσότερο το βόγκο των κρυστάλλινων νερών. Το θέαμα είναι αφάνταστο, υπέροχο, δεν πιστεύεις ότι βρίσκεσαι σε νησί του Αιγαίου κι’ αμέσως έρχεται στο νου σου, ποιες γυναίκες λούστηκαν σ’ αυτούς τους καταρράκτες, σ’ αυτές τις βάθρες (λιμνούλες), ποιες θεές, ποιες μούσες! Σε αντίθεση με το σήμερα η ελεύθερη κατασκήνωση, με τα πολύχρωμα αντίσκοινα και τους νέους, με εμφάνιση που παραπέμπει σε εποχές δικές μας, τότε που μεσουρανούσε το κίνημα των χίπηδων. Δυστυχώς ο χρόνος παραμονής του συλλόγου Παλατιανού ήταν πολύ λίγος, δεν μπορέσαμε να περπατήσουμε και να δούμε και τις άλλες ομορφιές του νησιού, όμως παρά την κούραση και την πίεση του χρόνου, επισκεφθήκαμε και τον αρχαιολογικό χώρο το «Ιερό των Μεγάλων Θεών», καθώς και το Μουσείο, με ευρήματα από τις ανασκαφές στο νησί.  Εκείνο βέβαια που εντυπωσιάζει, έστω και ως αντίγραφο, είναι το άγαλμα της «Απτέρου Νίκης», από τα καλύτερα που έχει να επιδείξει η παγκόσμια γλυπτική.
Δυστυχώς, όπως και χιλιάδες άλλα αρχαιοελληνικά ευρήματα, έτσι και η «Νίκη» κατέληξε σε ξένα χέρια.  Στέκεσαι μπροστά στο αντίγραφο και πονάει η ψυχή σου, αναλογίζεται τα πόσα μουσεία των «προηγμένων» χωρών, «φιλοξενούν» και εμπορεύονται καθημερινά τον ελληνικό πολιτισμό, την πολιτιστική μας κληρονομιά και αγανακτείς, πικραίνεσαι όμως και από την συμπεριφορά τη δική μας, συμπεριφορά που δεν έχει σε κανένα επίπεδο, σχέση με το λαμπρό μας παρελθόν δυστυχώς.
Η αποστολή του συλλόγου, κάτω από το Αυγουστιάτικο φεγγάρι, περπάτησε τα ανηφορικά πέτρινα δρομάκια της πρωτεύουσας του νησιού της χώρας. Μαγεύεται ο επισκέπτης της από την ιδιόμορφη εικόνα, από τα μεσαιωνικά ερείπια, με τον πύργο από την εποχή της κυριαρχίας των GATELUSI  1300-1400, τα όμορφα στενά πλακόστρωτα δρομάκια και καλντερίμια της και από αρχιτεκτονική των μικρών διώροφων σπιτιών που είναι το ένα κολλητό δίπλα στο άλλο με τις κεραμιδένιες στέγες, οι οποίες παλιά ήταν χωμάτινες. Τα σπίτια είναι διατεταγμένα όλα κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μην κρύβουν τον ήλιο, το ένα στο άλλο. Ο οικισμός της χώρας έχει κηρυχθεί από το 1978 διατηρητέος (ΦΕΚ 5941).
Ας επιστρέψουμε όμως, και να πούμε δύο λόγια και για το «Ιερό των Μεγάλων Θεών».
Σύμφωνα με τον μύθο του κατακλυσμού της Σαμοθράκης (παραλλαγή του πανελλήνιου μύθου για τον κατακλυσμό και τη σωτηρία του Δευκαλίωνα και της Πύρρας) οι Κάβειροι σώθηκαν στα βουνά της. Οι πρώτοι γνωστοί κάτοικοι του νησιού ήταν οι Κάρες, αργότερα εγκαταστάθηκαν Θράκες, σ’ αυτούς αποδίδονται και τα αρχαιότερα ονόματα του νησιού, Σαόνησος και Σαώκης.
Με την εγκατάσταση των Ελλήνων επικράτησε το όνομα Σαμοθράκη.  Στον προελληνικό πληθυσμό του νησιού αποδίδεται και ο αρχαιότερος τόπος λατρείας του ιερού των Μεγάλων Θεών.
Η θρησκευτική της σημασία σαν Πανελλήνιο Ιερό ήταν τόσο μεγάλη ώστε την αποκαλούσαν «Δήλο του Βορείου Αιγαίου».

Η λατρεία των Μεγάλων Θεών έχει προελληνικές αρχές και υπήρχε στη Σαμοθράκη πριν από τον ερχομό των Ελλήνων αποίκων (700 π.Χ. περίπου). Η λατρεία περιλαμβάνει ιεροτελεστίες και μυστήρια, στα οποία γίνονταν δεκτοί ανεξάρτητα από κοινωνική τάξη, ηλικία, ή εθνική προέλευση.
Οι Έλληνες Βασιλείς της Μακεδονίας, της Θράκης και της Αιγύπτου έθεσαν το Ιερό υπό την προστασία τους και το πλούτισαν με πολυτελείς μαρμάρινες κατασκευές και αναθήματα, ερείπια των οποίων σώζονται μέχρι σήμερα.
Εκτός από τη λατρεία των Μεγάλων Θεών στο Ιερό που εκτείνονταν έξω από τα τείχη της πόλης από επιγραφές είναι γνωστή η λατρεία της Αθηνάς, της Αφροδίτης και της Δήμητρας.
Η Σαμοθράκη γίνεται μέλος της Αθηναϊκής συμμαχίας το 447 π.Χ., μετά τη λήξη του Πελοποννησιακού πολέμου την καταλαμβάνουν οι Σπαρτιάτες και σύμφωνα με τον Πλούταρχο ο στρατηγός Λύσανδρος έρχεται στο νησί και μυείται στα  μυστήρια των Καβείρων.
Κατά την κλασσική εποχή η φήμη των μυστηρίων αναφέρεται από τον Ηρόδοτο, τον Αριστοφάνη και πολλούς αρχαίους συγγραφείς.
Οι Μακεδόνες Βασιλείς από τον Φίλιππο το Β’ καθώς και οι διάδοχοι του Μεγ. Αλέξανδρος τρέφουν βαθύτατο σεβασμό προς το ιερό και τα Μυστήρια και εξωραΐζουν με λαμπρές οικοδές και αναθήματα.
Κατά την παράδοση, στη Σαμοθράκη, στο ιερό των Μεγάλων Θεών γνωρίστηκε με την Ολυμπιάδα, ο Βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος,καρπός της γνωριμίας ο Μεγ. Αλέξανδρος. Στη Ρωμαϊκή περίοδο η Σαμοθράκη είναι ελεύθερη, το νησί θεωρείται ιερό και το Τέμενος των Μεγάλων Θεών άσυλο.
Η ταυτότητα και η φύση των Θεών της Σαμοθράκης παραμένει αινιγματική, αναφέρονται από τους αρχαίους με το όνομα Κάβειροι, όμως κάτι τέτοιο δεν μαρτυρείται από της επιγραφές που βρέθηκαν.
Τα κρυφά τους ονόματα ήταν Αξίερος, Αξιόκερσα, Αξιόκερσος και Κασμίλος, από τα μέσα του 4ου αιώνα οι Έλληνες του ταύτισαν με τη Δήμητρα, την Περσεφόνη, τον Άδη και τον Ερμή.
Η λατρεία των Μεγάλων Θεών και η μύηση στα μυστήρια τους σταμάτησαν στα τέλη του 3ου μ.Χ. αιώνα
Μπορεί το ταξίδι στην Σαμοθράκη να ήταν κουραστικό όμως στο τέλος όλοι δήλωσαν ικανοποιημένοι και ευχαριστημένοι, για αυτά που είδαν και έζησαν αυτό το σύντομο διάστημα.  Η Σαμοθράκη μπορεί να μην έχει την φήμη και την τουριστική αίγλη των άλλων ελληνικών νησιών, τις παραλίες της Χαλκιδικής, όμως αξίζει να την επισκεφθεί κανείς, θα εκπλαγεί ευχάριστα απ’ αυτά που θα συναντήσει στο νησί των ανέμων και της Νίκης, τόπο κατάλληλο για φυσιολάτρες αφού συνδυάζει, βουνό, πράσινο και λίμνες με καταρράκτες και όλα αυτά λίγα μέτρα από τις πεντακάθαρες παραλίες του νησιού. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που η Σαμοθράκη βρίσκεται στην 7η θέση στη λίστα των 100 καλύτερων εναλλακτικών τουριστικών προορισμών της Ευρώπης, και το 2012 τιμήθηκε με χρυσό βραβείο ως ποιοτικός παράκτιος τουριστικό προορισμός από την Ευρωπαϊκή Ένωση παραλίων και παράκτιων περιοχών.
Στον πρόεδρο Δημ. Κορωνίδη και τα υπόλοιπα μέλη της διοίκησης, στα παιδιά του χορευτικού, τον χοροδιδάσκαλο Κώστα Παυλίδη, αξίζουν πολλά μπράβο.  Ένα μεγάλο ευχαριστώ αξίζει και ο δήμος Σαμοθράκης για την φιλοξενία που παρείχε στο σύλλογο του Παλατιανού.
1.Η Νίκη της Σαμοθράκης βρέθηκε κοντά στο Ιερό των Καβείρων το 1863 από τον Γάλλο πρόξενο Σαμπουαζώ και μεταφέρθηκε στο Λούβρο, είναι φτιαγμένο από μάρμαρο της Πάρου και έχει ύψος 2,75 μ.
Υ.Γ.: Με την αποστολή ταξίδεψε και η κα Γεωργία Κολεσιώτου η οποία εκπροσωπώντας το Επιμελητήριο Κιλκίς είχε επαφές με παραγωγούς του νησιού, προκειμένου να ενημερωθούν για την εκδήλωση «Κερνάμε Ελλάδα» και τον τρόπο συμμετοχής σ’ αυτήν.
πηγη   

Τετάρτη

Χρήστος Αντωνιάδης...διάλεξα τον πιο εύκολο δρόμο: να γράφω στίχους».

Έφυγε και ο γιατρός των ποντίων


Ο Χρήστος Αντωνιάδης γεννήθηκε στην Ξηρολίμνη, σπούδασε στην Ιατρική Σχολή της Θεσσαλονίκης έκανε μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στη Γερμανία, επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη, έκανε πανεπιστημιακή καριέρα και είχε χειρουργήσει χιλιάδες ασθενείς στους οποίους προσέφερε τις πολύτιμες ιατρικές υπηρεσίες του.
Χιλιάδες κάτοικοι από το νομό Κοζάνης, τη Μακεδονία, την Αθήνα, αλλά και από την Κωνσταντινούπολη και τον Πόντο, συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία τον νευροχειρούργο – στιχουργό, επίκουρο καθηγητή του ΑΠΘ Χρήστο Αντωνιάδη, ο οποίος σε ηλικία 63 ετών έφυγε  από τη ζωή από καρδιακή ανακοπή στο σπίτι του στη Θεσσαλονίκη, αφήνοντας πίσω του τη σύζυγό του Κική (Κυριακή) και τα τρία παιδιά του.Στη γενέτειρά του, στην Ξηρολίμνη Κοζάνης και συγκεκριμένα στο κτήμα του όπου υπάρχει και μικρό εκκλησάκι έγινε η νεκρώσιμος ακολουθία, χοροστατούντος του Μητροπολίτη Σερβίων και Κοζάνης, με τη συμμετοχή ιερέων της περιοχής και του μοναχού Αρσένιου από το Άγιο Όρος και η ταφή του έγινε σε χώρο μέσα στο κτήμα του όπως ήταν και η επιθυμία του.

Έχει γράψει πολλούς ποντιακούς στίχους που μελοποιήθηκαν ,ενώ σε μια συνέντευξη του είχε αναφερθεί στην μετάφραση της «Μήδειας» στα ποντιακά, που του πήρε πέντε χρόνια για να ολοκληρώσει.
Κίνητρο του, όπως είχε τονίσει, ήταν να μεταφερθούν, μέσω της Μήδειας, οι «αρχαίες μαγικές λέξεις», τα λεκτικά στοιχεία, δηλαδή, που άντεξαν στους αιώνες και διαφυλάχθηκαν στην ποντιακή διάλεκτο, μία μορφή λόγου που διατηρήθηκε λόγω της απομόνωσης του ποντιακού πληθυσμού για 2700 χρόνια.
«Λένε ότι, στις κρίσιμες στιγμές ενός πολιτισμού, η πρώτη γενιά επιβιώνει, η δεύτερη κουράζεται και η τρίτη ψάχνει. Ανήκω στην τρίτη γενιά και είμαι βαθιά συγκινημένος από όσα πέρασαν οι Πόντιοι. Ήρθαν ρημαγμένοι, οικονομικά τραυματισμένοι και εξαθλιωμένοι. Το μόνο που κατόρθωσαν να 'κουβαλήσουν' ήταν η γλώσσα τους, το χαρακτηριστικότερο γνώρισμα του ανθρώπου, που τον διαφοροποιεί από τα ζώα. Σε αυτήν, αλλά και σε όλες τις γλώσσες, πρέπει να υπάρχει παρελθόν, παρόν και μέλλον γιατί χωρίς αυτά εξαφανίζεται και το έλλειμμα είναι κυρίως κοινωνικό», είχε επισημάνει.

Ο Χρήστος Αντωνιάδης στη συνείδηση των Ποντίων είναι συνδυασμένος με πλήθος γνωστόν ποντιακών τραγουδιών αλλά και με μια υψηλή θέση ανάμεσα στις κορυφαίες μορφές της ποντιακής λογοτεχνίας.
Η πρώτη ποιητική του συλλογή με τίτλο «Κατάθεση Ψυχής», που μελοποιήθηκε από τον αείμνηστο επίσης επιστήμονα (οδοντοτεχνίτης) αλλά και γνωστό λυράρη και τραγουδιστή Χρήστο Χρυσανθόπουλο και ερμηνεύτηκε από μεγάλους τραγουδιστές του ποντιακού χώρου με πρώτο τον Στέλιο Καζαντζίδη, 
μονοπωλεί κατά μία έννοια τα ενδιαφέροντα στο χώρο της ποντιακής μουσικής τα τελευταία είκοσι χρόνια από την πρώτη κιόλας μέρα που κυκλοφόρησε.
 Ήταν τραγούδια που μιλούσαν για τις αλησμόνητες πατρίδες και τα βάσανα της προσφυγιάς, αναφέρονταν σε κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας και υμνούσαν τις ανθρώπινες σχέσεις και τον έρωτα.
Τα τραγούδια που έγραψε ακούγονται καθημερινά από όλους του ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας που παρουσιάζουν ποντιακό πρόγραμμα και συνοδεύουν κάθε πολιτιστική εκδήλωση, γλέντι, γιορτή και χαρά, σε κάθε γωνία της γης, όπου ζουν Πόντιοι.


Τραγούδια που περιγράφουν με τρόπο μοναδικό τις αλησμόνητες πατρίδες και τα βάσανα της προσφυγιάς, αναδεικνύουν μεγάλα κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας και υμνούν τις ανθρώπινες σχέσεις και τον έρωτα.
Ακολουθώντας πιστά τη ρήση του Ελύτη, «μόνη έγνοια η γλώσσα μου», ο Αντωνιάδης καταθέτει καθημερινά την αγωνία του για το μέλλον της ποντιακής διαλέκτου και ελπίζει ότι συμβάλλει στην διάσωσή της με το έργο του.

Μεγάλη ικανοποίηση αισθάνεται όταν βλέπει πάρα πολύ μικρά παιδιά, να χορεύουν και να τραγουδάνε τα τραγούδια του. Μέσα από αυτά είναι απόλυτα βέβαιος, «ότι η ποντιακή διάλεκτος θα έχει διάρκεια για τουλάχιστον άλλα εβδομήντα χρόνια», όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Με σύνθημά του «Η ποντιακή διάλεκτος δεν έχει το κουράγιο να πεθάνει», ο Χρήστος Αντωνιάδης εδώ και 15 χρόνια γράφει στίχους στα ποντιακά μεταφέροντας ουσιαστικά τα βιώματα που «εισέπραξε» πριν από χρόνια από τη γιαγιά του με έναν και μοναδικό σκοπό, όπως τόνισε στην εφημερίδα το Βήμα: «Να μη χαθεί η γλώσσα μας. Αυτός είναι άλλωστε και ο μοναδικός λόγος που ασχολήθηκα με τη στιχουργική. Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι όταν μια γλώσσα-διάλεκτος δεν διδάσκεται στα σχολεία, είναι καταδικασμένη να πεθάνει. Και δεν θέλω να συμβεί αυτό στα ποντιακά» σημειώνει.
Πριν καιρό κυκλοφόρησε το άλμπουμ του «Πισάγκωνα δεμένος» ένα άλμπουμ που «πατάει» στα παραδοσιακά ακούσματα του Ανατολικού Πόντου. Αυτή όμως δεν είναι η πρώτη επαφή του Χρήστου Αντωνιάδη με τη μουσική. Όλα άρχισαν πριν από 15-16 χρόνια από ένα ταξίδι του στον Πόντο, στην Τραπεζούντα συγκεκριμένα, στα χωριά των παππούδων του.

Ο Χρήστος Αντωνιάδης δεν κρύβει τη συγκίνησή του και μόνο στη σκέψη ότι η ποντιακή διάλεκτος μπορεί να εξαφανισθεί. «Αυτή η προσπάθεια που γίνεται μέσω των τραγουδιών έχει ως στόχο να παραμείνει ζωντανή η ποντιακή λαλιά.Στους στίχους που γράφω,άλλωστε,δεν κάνω τίποτε περισσότερο από το να αναπαράγω τις ιστορίες που έλεγε η γιαγιά μου για τον Πόντο...Είναι συγκινητικό να βλέπω σήμερα μικρά παιδιά να μιλούν τη διάλεκτο μας.Γι΄ αυτό και δημιουργήθηκε αυτή η παρέα με τους λυράρηδες και τους τραγουδιστές:για να ασχοληθούμε με τη διάλεκτο μας.Και εγώ διάλεξα τον πιο εύκολο δρόμο: να γράφω στίχους».

Η Μήδεια στα Ποντιακά
Εκτός από στίχους, ο Χρήστος Αντωνιάδης έχει μεταφράσει και τη «Μήδεια» του Ευριπίδη στην ποντιακή διάλεκτο: «Ελπίζω να εκδοθεί και να μείνει στις βιβλιοθήκες των νεότερων γενιών. Να μάθουν για παράδειγμα ότι τις “Συμπληγάδες πέτρες” εμείς οι Πόντιοι τις λέμε συμπληγολίθαρα». Ως τότε, παράλληλα με την εξάσκηση του ιατρικού επαγγέλματος, θα συνεχίσει να επισκέπτεται τον τόπο καταγωγής του, την Κοζάνη σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο, να δίνει το παρών στις ποντιακές μαζώξεις, να τραγουδά, να χαλαρώνει, να διασκεδάζει, αλλά κυρίως... να σκέπτεται και να γράφει στα ποντιακά.

«Σκοπός μας το “φρεσκάρισμα” της παράδοσης»
Ο Χρήστος Αντωνιάδης δεν σκοπεύει να κόψει τις ρίζες με το ποντιακό παρελθόν του. Δίνει πάντα το παρών σε εκδηλώσεις Ποντίων, χαίρεται να βλέπει μικρά παιδιά να τραγουδούν στα ποντιακά («από αυτό παίρνω κουράγιο να συνεχίσω» ), ενώ διατυπώνει την άποψη ότι η παράδοση δεν είναι κάτι το στατικό. «Με ενδιαφέρει και με απασχολεί αν ένα νέο παιδί μπορεί να ακούσει αυτό που κάνουμε με τον ποντιακό στίχο και την ποντιακή λύρα. Γι΄ αυτό και προσπαθώ οι στίχοι μου να περιγράφουν τον σημερινό τρόπο ζωής- χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν “πατάμε” πάνω στον παλιό τρόπο στίχου και μουσικής. Σεβόμενοι την παράδοσή μας θέλουμε να προσθέσουμε κάτι το νέο. Δημιουργούμε το παρόν και το μέλλον.Το κλασικό ποντιακό τραγούδι υπήρχε και θα υπάρχει, αλλά για να το αγκαλιάσουν οι νέες γενιές θα πρέπει να παρουσιαστεί πιο φρέσκο και σημερινό. Αυτός είναι ο σκοπός μας και αυτό είναι το... πείραμα που κάνουμε».

Α.Π.

Ποιος είναι ο Χρήστος Αντωνιάδης
Ο Χρήστος Αντωνιάδης είναι επίκουρος καθηγητής Νευροχειρουργικής Κλινικής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θράκης. Γεννήθηκε στην Ξηρολίμνη της Κοζάνης και σπούδασε στην Ιατρική Σχολή της Θεσσαλονίκης. Το 1976 μετέβη στην Γερμανία όπου σαν εσωτερικός βοηθός της νευροχειρουργικής κλινικής του Πανεπιστήμιου ULM της Γερμανίας, όπου και εκπαιδεύτηκε εντατικά στην μικροχειρουργική και στη νευροδιαγνωστική. Ανέλαβε μέρος της διδασκαλίας των φοιτητών και της επιστημονικής έρευνας στο πανεπιστήμιο. Περάτωσε τη συγγραφή της διδακτορικής του διατριβής με θέμα «Μικροχειρουργική αντιμετώπιση ανευρυσμάτων εγκεφάλου». Μετά τη στρατιωτική του θητεία στην Ελλάδα επέστρεψε στην Γερμανία όπου το 1982 αναγορεύτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου. Εκλέχτηκε Λέκτορας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1992 και το 1998 επίκουρος καθηγητής ΑΠΘ. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως Νευροχειρουργός στο «Ιατρικό Διαβαλκανικό Κέντρο Θεσσαλονίκης». Με δική του επινόηση στη Νευροχειρουργική Κλινική του ΑΠΘ υπό την διεύθυνση του καθηγητή κ. Φάρογλου και όλων των συνεργατών της κλινικής ανέπτυξε νέα μέθοδο στην αντιμετώπιση των χρόνιων υποσκληριδίων αιματωμάτων με αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση των υποτροπών και τον μηδενισμό της θνητότητας. Η μέθοδος αυτή σήμερα αποτελεί μια βασική μέθοδο στην αντιμετώπιση των χρόνιων υποσκληριδίων αιματωμάτων.
Το συγγραφικό και ερευνητικό του έργο περιλαμβάνει περισσότερες από 150 εργασίες που έχουν ανακοινωθεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά συνέδρια ή έχουν δημοσιευτεί σε δύο διεθνή συνέδρια.
Ασχολιόταν με την ποντιακή μουσική και ειδικότερα στο να γράφει ποντιακούς στίχους, οι οποίοι μελοποιήθηκαν και τραγουδήθηκαν από καταξιωμένους πόντιους καλλιτέχνες. Ο ίδιος συμμετείχε στην ποντιακή δισκογραφία με δικά του τραγούδια σε 7 δίσκους.
πηγες ΦΟΡΗ ΠΕΤΑΛΙΔΗ/taxalia/ιατρικός σύλλογος Κοζάνης/κοζανη tv/west tv 

Τρίτη

"Ο Αχιλλέας και το Μνημόνιον"



Ο Σύλλογος Ποντίων Πεύκων "Παρχάρ" σας προσκαλεί στη 

Θεατρική παράσταση "Ο Αχιλλέας και το Μνημόνιον" την 

Δευτέρα 14 και Τρίτη 15 Οκτωβρίου στην Αίθουσα 

Εκδηλώσεων του Κολεγίου ΔΕΛΑΣΑΛ.


Παίζουν: Παρχαρίδης Αλέξης και Βασιλειάδης Αχιλλέας

Σκηνοθεσία: Συμεωνίδης Γιώργος 

Κείμενο: Πιπερίδης Δημήτρης




Ώρα έναρξης 20:30

Τιμή Εισιτηρίου 7€ 






το βίντεο της παράστασης 

ΘΟΔΩΡΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ: 21 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ''ΤΟ ΝΥΧΤΟΠΟΥΛ' ''



Θεόδωρος Παυλίδης


Ένα όνομα με αξία στην μουσική 


ιστορία του ποντιακού ελληνισμού




Ο Θεόδωρος γεννημένος 10 Νοεμβρίου 1957 στο Γιαννακοχώρι της Ναούσης. 

Το μεγαλύτερο από τα τρία παιδιά της οικογένειας του Λεωνίδα και της Χρυσούλας.




 Η μεγάλη του αγάπη ήταν η βυζαντινή μουσική που άκουγε απο μικρός απο τον

ψάλτη παππού του και έτσι φοίτησε και στην εκκλησιαστική σχολή της Έδεσσα.


Στο κοινό πρωτοεμφανίστηκε δίπλα στον Χρήστο Καρυπίδη, ενώ την μεγάλη ώθηση για την καλλιτεχνική του καριέρα του την εδωσε σε ένα πανηγύρι στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης όπου έτυχε να τον ακούσει ο γνωστός λυράρης και τραγουδιστής Νίκος Ιωαννίδης πατέρας του γνωστού λυράρη και τραγουδιστή Γώγου Ιωαννιδη.

Το 1973 σε ηλικία μόλις 16 ετών ηχογραφεί μαζί με τον λυράρη Αρχιμήδη Γεωργιάδη τον δίσκο με τίτλο «Ο Πόντος Περιμένει» (στην εταιρεία ΠΑΝΙΒΑΡ) και παράλληλα τραγουδούσε και για λίγο διάστημα στην Αθήνα.
Αφού τελείωσε το Δημοτικό στο Αρσένη, πήγε ένα χρόνο στο Γυμνάσιο στη Σκύδρα κι αμέσως συνέχισε τις σπουδές του ως οικότροφος στην Τεχνική Σχολή του Ο.Α.Ε.Δ. στη Θεσσαλονίκη, στον τομέα των συγκολλητών, ενώ παράλληλα δούλευε στον Ο.Σ.Ε.

Κατόπιν συνέχιζε να εμφανίζεται σε ποντιακά κέντρα της επαρχίας, όπως το «Πασακιόσκι» και το «Κορτσόπον» στη Βέροια κι αργότερα στο κέντρο «Σεβνταλής» στο Ριζό Σκύδρας. 
Το 1976 ο Νίκος Ιωαννίδης έψαχνε για συνεργάτη τραγουδιστή στο γνωστό κέντρο διασκεδάσεως της εποχής «Κομπαρσίτα». Στο μυαλό του ήρθε αμέσως το νεαρό αγόρι από το Αρσένι με την χαρακτηριστική φωνή. Πήγε στο χωριό, τον αναζήτησε, και, μάλιστα, λέει «ο Θόδωρος με την οικογένειά του ΄μαζευαν ροδάκινα», του έκανε την πρόταση να συνεργαστούν. Έτσι ο Θόδωρος από τα μαγαζιά της επαρχίας κατέβαινε, ως επαγγελματίας τραγουδιστής στη Θεσσαλονίκη και μάλιστα στο πλευρό ενός πολύ γνωστού λυράρη. Το όνειρο άρχιζε να γίνεται πραγματικότητα. Τραγούδησε στην «Κομπαρσίτα» και σύντομα στο κέντρο «Ακροπόλ» στο Δερβένι, όπου γνωρίστηκε με τον Παυλάκη τον Δραμινό, γνωριμία που αποτέλεσε την αρχή μιας πολύ πετυχημένης και μακρόχρονης συνεργασίας, με καρπούς τους δίσκους «Τα Σεβδαλιδικα» Νο1 και Νο2.



 










Η πώληση του συγκεκριμένου δίσκου στο 

διαδίκτυο είναι 55 ευρώ)









Συνεργάστηκε με τους κορυφαίους της εποχής Σοφία Παπαδοπούλου, Παναγιώτη Ασλανίδη και αργότερα με τον Ανέστη Μωϋσή, τον Γιάννη Τσανάκαλη, και τον Κώστα Σιώπη. 


Έτσι λοιπόν φτάνοντας στο 1982......ο Θόδωρος  παντρεύεται  την Αναστασία Παυλίδου




  

και αποκτούν  δύο γιους τον....


  Λεωνίδα  και  τον    Στάθη

















 Από τον 1992 μέχρι το 1995 συνεργάστηκε με τον Μπάμπη Κεμανετσίδη,το 1993 μέχρι το 2002 με τον λυράρη Στέλιο Χαλκίδη,  και φυσικά την αποθέωση της καριέρας του στο νυχτερινό ποντιακό κέντρο διασκέδασης ''ΑΥΛΑΙΑ'' του Κώστα Σιώπη  (όπου το Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011 έκλεισε για πάντα την ''αυλαια''του ,)
ενώ από τις 3 Οκτωβρίου 2003 θα εμφανιζόταν στο κέντρο ΜΙΘΡΙΟ με τον Φάνη Κουρουκλίδη . 
Απο της μεγάλες συνεργασίες του Θόδωρου ξεχώρισε και αυτή με τον στιχουργό Νακο Ευσταθιάδη όπου απο το 1990 που γνωρίστηκαν έκαναν πολλές και ξεχωριστές μουσικές και όχι μόνο επιτυχίες 
Ο Θόδωρος με τον Νακο γνωρίστηκαν στα γυρίσματα της βιντεοταινίας «Σεβνταλήδες» κι από τότε οι στίχοι του  πήραν σάρκα και οστά από την ερμηνεία του Θόδωρου και το εσώψυχο του Θόδωρου εξωτερικευόταν ερμηνεύοντας τους στίχους του Ν. Ευσταθιάδη.

 Ένα από τα αγαπημένα του τραγούδια ήταν το «Νυχτοπούλ», γιατί αγαπούσε το ελεύθερο πέταγμα των πουλιών και ιδιαίτερα αυτής της νύχτας, που υποχρέωση τους είναι να την παρηγορούν με το κελάηδημά τους. Τελευταία τους συνεργασία ήταν η μουσικοθεατρική παράσταση «Έναν καιρόν κι έναν ζαμάν», που ανέβηκε από τους συλλόγους Ποντίων Νεαπόλεως και Ποντιακή Εστία το 2000.  Ο ξαφνικός θάνατος του δεν άφησε η δουλειά να ολοκληρωθεί δισκογραφικά.

Στις 17.05.2003 ήταν καλεσμένος του συλλόγου "ΞΕΝΙΤΕΑΣ" BIELEFELD, με τον Φάνη Κουρουκλίδη ενώ αυτή ήταν η τελευταία του εμφάνιση στο εξωτερικό.

Τα δύο τελευταία χρόνια εμφανιζόταν στο κέντρο «Λεμόνα» στην Αθήνα μαζί με τον Ανέστη Μωϋσή, ενώ η τελευταία του δημόσια εμφάνιση ήταν στα «Χρυσανθοπούλεια» τη Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου. 
Δύο μέρες αργότερα το νυχτοπούλ του Πόντου πέταξε ατρόμητο κι ελεύθερο, σαν γόνος αντάρτη που ήταν, για την άλλη διάσταση. Η κηδεία του έγινε στην ιδιαίτερη του πατρίδα, στο Αρσένι, όπου η πατρώα γη άνοιξε τη μαύρη αγκαλιά της για να υποδεχτεί το γλυκόλαλο αηδόνι της.
Στην τελευταία του κατοικία τον συνόδεψαν όλοι οι Πόντιοι τραγουδιστές και λυράρηδες, που ερμηνεύοντας, ως κατευόδιο, τα τραγούδια του αείμνηστου «Παιδιού του Πόντου» έδιναν κουράγιο στους γονείς, στα’ αδέλφια , στη σύζυγο, στα τέκνα του και σε όλους που τον τίμησαν για τελευταία φορά......
  
Το φθινόπωρο του 2003, «έκλεισε» με το κέντρο ΜΙΘΡΙΟ, όπου θα εμφανιζόταν με τον Φάνη Κουρουκλίδη.

Η πρεμιέρα, που προγραμματίστηκε την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου του 2003, έγινε χωρίς το μεγάλο καλλιτέχνη.

Στις 17 Σεπτεμβρίου του 2003, ημέρα Τετάρτη, στις 0.25΄ τα ξημερώματα, ο Θόδωρος τραυματίστηκε θανάσιμα, 17 χιλιόμετρα έξω από τις Σέρρες, επιστρέφοντας στη Θεσσαλονίκη.

Τα τραγούδια που ερμήνευσε  δεν πρόκειται να μας αφήσουν να τον ξεχάσουμε ποτέ.....